Dziś jest czwartek , 25 kwietnia 2024 rok.
Projekt „Poznaję, tworzę, odkrywam - Barwny świat dziecka”
Pierwsze dwa tygodnie to kolor zielony - ,,Drzewo".
Inspiracją do realizacji zadań było dzieło L. Wyczółkowskiego ,,Drzewo ", wiersz J. Brzechwy ,,Drzewa" oraz lektura ,,Drzewo do samego nieba".
Dzieci wyobrażały sobie, że nasze drzewo to ,,Drzewo marzeń". Swoje marzenia zapisywały bądź malowały na zielonych listkach, które wykonywały samodzielnie
różnymi technikami. I tak powstało nasze ,,Drzewo Marzeń".
Kolejne dwa tygodnie to kolor czerwony -
,,Jabłko ".
Tu inspiracją były obrazy przedstawiające martwą naturę z jabłkami m.in. dzieło Paula Cezannea,, Jabłka", wiersz M. Dąbrowskiego,,Jabłko" i piosenki o jabłkach.
Dzieci wykonywały jabłka z baloników i dzięki temu nasze drzewo zmieniło się w Rajską Jabłoń.
Próbowały swoich sił w malowaniu martwej natury ,,Jabłka w koszyku ".
Na koniec zaprezentowały dzieciom z przedszkola inscenizację wiersza J. Brzechwy ,,Entliczek, pentliczek".
Finałem był wspólny taniec - kujawiak do piosenki,, Czerwone jabłuszko" i wszystkie dzieci zostały obdarowane jabłkami.
Październik- to kolor żółty- ,, Słoneczniki".
Inspiracją do realizacji zadań był obraz
V.van Gogha,,Słoneczniki", wiersz M. Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej ,, Słoneczniki " oraz wierszyk A. Dziechciarczyk ,, Słonecznik".
Najpierw dzieci poznały symbolikę słonecznika - jako symbol słońca, tarczy słonecznej jak również- symbol szczęścia, zabawy, ciepła, dumy....
W pierwszym tygodniu wykonane były kwiaty- tu potrzebne były talerze papierowe, kasza gryczana, patyki...
Prace wyszły przepiękne i zostały wykorzystane do dekoracji na uroczystość ślubowania klasy pierwszej...
W drugim tygodniu dzieci malowały farbami na dużym formacie martwą naturę- kompozycję ułożoną z własnych prac.
Obrazy wyglądały jak prawdziwe dzieła sztuki...
To wystawa naszych prac.
Kolejne dwa tygodnie to kolor fioletowy-
Winogrona.
Dzieci zapoznały się z symboliką winogrona, winorośli...
Winogrona to symbol rodziny, rodu... symbol jedności w wielości np.: grono rodzinne , grono klasowe...
Winogrona to też symbol dobrobytu a w symbolice chrześcijańskiej- symbolizuje życie wieczne...
Po rozmowach, obejrzeniu ilustracji i obrazu B. Gdyk" Winogrona "oraz prawdziwych kiści i pnączy rośliny, dzieci mogły posmakować owoców...
Później zrobiliśmy kiście winogron a następnie liście i pnącza...
I tak powstał nasz " Krzak winorośli "
Na koniec dzieci obejrzały teatrzyk pt.
" Zaczarowany winogron "
W czasie zdalnego nauczania też bawiliśmy się kolorami.
W zajęciach brały udział tylko dzieci z klasy 1.
I tak- pierwsze tygodnie listopada to kolor brązowy- ziemniak.
Dzieci wykonywały pieczątki ziemniaczane.
Następne tygodnie to również kolor brązowyi zwierzaki cudaki z liści oraz kukiełki wiewiórki.
Grudzień- to kolor czerwony.
Czerwony jak strój Mikołaja i gwiazda betlejemska
W okresie przedświątecznym dominował kolor biały- jak aniołki
A ostatni tydzień- to kolory Świąt Bożego Narodzenia- barwne, ciepłe,
radosne jak choinki i ozdoby choinkowe oraz słodkie jak pierniczki Karoliny i Wiktorii.
Witajcie w realu, w bajkowej, zimowej scenerii.
Styczeń to piękny, zimowy miesiąc, w którym dominował kolor biały....i nie tylko.
Pierwszy tydzień to kolor biały i ...niebieski.
Były zabawy na śniegu- toczenie kul, lepienie bałwanków ale także poznawaliśmy stany skupienia wody.
A wykonaliśmy piękne , bałwankowe rękawiczki przy śpiewaniu " Zimowej wyliczanki" - czapka, szalik, łyżwy sanki to są słowa wyliczanki ,rękawiczki, narty, mróz, śniegu pełen wóz!
W drugim tygodniu też był kolor biały ale z ... czarnym. Bawiliśmy się w pingwiny- na podstawie lektury " Zaczarowana zagroda".
I znowu zabawy na śniegu- lepienie, budowa igloo.
A potem robiliśmy igloo i pingwiny w sali.
Na koniec odtańczyliśmy pingwinowy taniec " O jak przyjemnie i jak wesoło w pingwina bawić się się się..."
Zimę zakończyliśmy tematem" Zimowe pejzaże" . Inspiracją do tematu były przepiękne pejzaże Juliana Fałata, które oglądaliśmy na tablicy interaktywnej.
My - zimowe krajobrazy malowaliśmy kredą...
Zima odmienia świat w sposób iście bajeczny...
" Zima- Na niebie szara rozportarta szata...
Cicho, spokojnie śnieżek w powietrzu ulata i wszystko białym swoim całunem odziewa...( J.I. Kraszewski)
Nadszedł luty...a z nim kolor szary- grafit.
Inspiracją do zabawy tym kolorem był obraz Wita Bogusławskiego " Autoportret ".
Dzieci poznały historię ołówka na podstawie fragmentu książki Paulo Coelho
" Być jak płynąca rzeka"- Historia pewnego ołówka...
Następnie rysowały swoje autoportrety, przeglądając się w lustrze...
Wyszły wspaniale! Spróbujcie nas rozpoznać.
Kolejny tydzień lutego to kolor czerwony- serce. Dzieci poznały symbolikę serca poprzez przysłowia i cytaty:
" Kochać całym sercem..."
"Mieć serce na dłoni"
" Miej serce i patrzaj w serce"...
A, że zbiegło nam się z Walentynkami, było jeszcze weselej.
Do zajęć wprowadziła nas p. Małgosia, przygotowując piękne historyjki z literatury dziecięcej mówiące o sercu czyli o przyjaźni i o miłości.
Dzieci łapały kule papierowe- odczytywały polecenie- jak okazać drugiemu przyjaźń i miłość...
Miały również za zadanie stworzyć przepis na eliksir miłości i przyjaźni- i rysowały składniki owego eliksiru....
Na koniec wykonały piękne serduszkowe obrazki...
A najważniejsze co zapamiętały to:
" Kubusiu- jak się pisze MIŁOŚĆ?
- MIŁOŚĆ się nie pisze,
MIŁOŚĆ się czuje! "
( Kubuś Puchatek)
Ostatni tydzień lutego i pierwszy tydzień marca to kolor srebrny- Wszechświat.
Inspiracją do realizacji tematu był obraz Witkacego " Kometa Encke".
Dzieci oglądały również filmy o naszym Układzie Słonecznym, słuchały piosenek o kosmosie...i malowały świecą Wszechświat oraz ruszyły w Kosmos własnoręcznie zrobioną rakietą.
Przeżyliśmy kosmiczną przygodę!
Marzec to pierwszy wiosenny miesiąc...i jego barwy: biały, zielony, różowy...
" Śnieg, deszcz, słońce świeci
Z marcem skaczą wszystkie dzieci
Z dziećmi tańczy miesiąc marzec
I pogodę miesza w garze"....
A my pytamy:
Pokaż, pokaż marcu co tam mieszasz w garncu...
Już dokoła pachnie wiosną
A mnie w garncu kwiatki rosną...."
I my, zgodnie z tym , co Marzec mówił o sobie- robiliśmy pierwsze wiosenne kwiaty
I tak powstało nasze Wiosenne Drzewko!
Kwiatami, wierszem i piosenką witaliśmy pierwszy dzień wiosny.
Kolejny tydzień marca to kolor niebieski - woda. Hasło przewodnie - impresja - czyli chwilowe wrażenie, niezwykle nastrojowy utwór czy obraz, powodujący u odbiorcy określone emocje, uczucia
Inspiracją do tworzenia naszych prac był obraz Claude Monet'a " Impresja".
Dzieci malowały obrazy i wykonywały łódki origami.
Ostatni tydzień marca to oczywiście kolory Świąt Wielkanocnych.
" W wielkanocny poranek
dzwoni dzwonkiem Baranek,
a Kurczątko z Zającem
podskakuje na łące.
Wielkanocne Kotki
robiąc miny słodkie,
już wyjrzały z pączka,
siedzą na gałązkach,
kiedy będzie Wielkanoc, wierzbę pytają."
Dzieci, poznając tradycję i symbolikę Świąt Wielkanocnych wykonywały piękne, kolorowe ozdoby wielkanocne.
Kwiecień zaczęliśmy od....fantazjowania!
Inspiracją był obraz S.I. Witkiewicza "Fantazja"
Dzieci malowały obrazy przy piosence "Fantazja ", bo " fantazja jest od tego aby bawić się na całego!"
W kolejnych tygodniach dominowały
" fascynujące, urokliwe zjawiska, które zwie się kolorami.... Kolory... świąteczne, poważne, zamyślone, smutne, silne, zdecydowane,
z pewną dozą niepewności, z westchnieniem ulgi, pełne dzikiej energii, z oczarowującą miękkoscią i uległością..."
Piękne nazewnictwo barw... A wszystko na podstawie fragmentów wspomnień artysty malarza Wassilija Kandinskiego i jego obrazów.
Dzieci tworzyły własne obrazy używając barw niepewnych, smutnych, energicznych, zamyślonych...
Maj to piękny, barwny, pełan kwiatów miesiąc.
Dla nas pierwsze dwa tygodnie maja minęły pod hasłem " Kapelusze pełne płatków "...
Inspiracją do realizacji tematu był obraz Władysława Podkowińskiego
"Dziewczyna w kapeluszu" oraz piosenka
"Kapelusze pełne płatków "
Zaczęliśmy od kapeluszy miniaturowych- fascynatorów...
Następnie zrobiliśmy " kapelusze pełne płatków", które ubarwiły nasz występ z okazji święta Mamy i Taty.
Maj to również- jak śpiewał Mieczysław Fogg- " to jest czas miłości, bo zakwitły przecież białe bzy..."
Dzieci poznały symbolikę bzu. To kwiat miłości i radości. Występuje w różnych kolorach a każdy z nich oznacza coś innego...
Kolor biały - to czystość, niewinność, miłość, fioletowy- duchowość a także smutek i żałobę; różowy- przyjaźń; niebieski- to spokój i szczęście.
Dzieci wysłuchały wiersza J. Tuwima
" Rwanie bzu"
"....nanieśli świeżego, mokrego
białego i tego bzowego.
Liści tam- rwetes, olśnienie
Kwiecia- gąszcz, zatrzęsienie..."
I .... wykonały różnymi technikami piękne obrazy bzów.
Czerwiec, ostatni miesiąc nauki, pachnie wakacjami... Zaczeliśmy od koloru granatowego- Zachód słońca.
Dzieci oglądały fantastyczne zdjęcia, romantyczne pejzaże , przedstawiające zachody słońca, słuchając muzyki- piosenki w wykonaniu zespołu
"Małżeństwo z rozsądku".
Wspominały swoje wakacyjne wieczory, malując wspaniałe zachody słońca...
..."słońce jak zawsze o zmierzchu dogasa i spada w przepaść...
I ostatnie już spotkania pachnące wakacjami....z kolorem granatowym -
" Głębiny morza"
Wprowadzeniem do tematu był wiersz
" Szafy z koralowej rafy"
W środku oceanu stoją jak wyspy
Pełne skarbów podwodnych szafy
Najdziwniejsze chyba z szaf wszystkich
Całe z koralowej rafy.
Kto do szafy się zajrzeć odważy
Ośmiornice ujrzy straszliwe
A przy drzwiach są zawsze na straży
Meduzy, kraby, szczypki i popugoryby...."
A na koniec jeszcze kolor żółty- Plaża...
Bo chyba wszyscy o tym marzą...
" Raz na plaży sobie stałam
Morskie fale podziwiałam.
Podziwiałam żółty piach
I tłum taki, że aż strach!..."
( D. Gellner)
Życzymy wszystkim udanych wakacji - słońca, wody, pieknej plaży, szczytów górskich, łąk zielonych, lasów pieknych...
Oby było dużo wrażeń!!!
<< Powrót